
zondag, oktober 26, 2003
Afgelopen week stonden in de Volkskrant een aantal eenzijdige, onvolledige en zelfs voor een deel volslagen onjuiste artikelen over digitale fotografie. Ondermeer met de tekst : "Het is gedaan met het fotorolletje".
Ik heb de schrijver van de artikelen op een aantal van de onjuistheden gewezen. Zijn reactie:
U heeft gelijk: de inleidende zin "Het is gedaan met het fotorolletje" is inderdaad een weinig gelukkige vondst van de eindredactie. Er zal altijd een markt blijven voor rolletjes. Dat sommige professionals terugkeren naar analoog, zal ongetwijfeld kloppen. Een deel van de beroepsfotografen of kunstenaars zweert bij analoog, en dat is prima. Dat de kwaliteit bij flinke vergrotingen voorlopig nog volstrekt onvoldoende is, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Voor het formaat 10 bij 15 of - indien in bezit van de juiste apparatuur - zelfs A4 zijn de resultaten van digitaal voor huis- tuin- en keukenfotografen prima.
Dat is nog eens wat anders dan in de krant stond, maar you cannot un-ring a bell. Het artikel stond prominent in de krant en het was flauwekul. Hopelijk geloven mensen niet alles wat in de krant staat, zeker niet als het geschreven is door een economie-redacteur die meer verstand heeft van verzekeringen dan van fotografie.
Ik heb de schrijver van de artikelen op een aantal van de onjuistheden gewezen. Zijn reactie:
U heeft gelijk: de inleidende zin "Het is gedaan met het fotorolletje" is inderdaad een weinig gelukkige vondst van de eindredactie. Er zal altijd een markt blijven voor rolletjes. Dat sommige professionals terugkeren naar analoog, zal ongetwijfeld kloppen. Een deel van de beroepsfotografen of kunstenaars zweert bij analoog, en dat is prima. Dat de kwaliteit bij flinke vergrotingen voorlopig nog volstrekt onvoldoende is, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Voor het formaat 10 bij 15 of - indien in bezit van de juiste apparatuur - zelfs A4 zijn de resultaten van digitaal voor huis- tuin- en keukenfotografen prima.
Dat is nog eens wat anders dan in de krant stond, maar you cannot un-ring a bell. Het artikel stond prominent in de krant en het was flauwekul. Hopelijk geloven mensen niet alles wat in de krant staat, zeker niet als het geschreven is door een economie-redacteur die meer verstand heeft van verzekeringen dan van fotografie.